Bijna elke keer als ik een webshop bezoek wordt ik enthousiast van alle mogelijkheden die ik zie qua zoekmachine optimalisatie. De e-commerce SEO kansen liggen vaak voor het oprapen, áls je weet waar je moet kijken natuurlijk!
Vandaag wijs ik een aantal kansen aan voor je die je eerder misschien gemist hebt, in de hoop dat je ze gaat benutten én dat je op zoek gaat naar meer.
E-commerce SEO kansen & productontwikkeling
Shops die hun eigen producten kunnen laten maken (fabrikanten) gaan vaak reactief met SEO aan de slag. Ze stellen logisch klinkende vragen als “hoe kan ik beter gevonden worden in Google met mijn producten?”, maar is dat eigenlijk niet de omgekeerde wereld jongens?
Denk er maar eens over na: met een zoekwoorden onderzoek maak je de vraag in de markt naar je producten inzichtelijk, maar waarom zou je het daarbij laten? Waarom niet uitvogelen waar er behoefte naar is in de bredere markt en daar heel specifiek nieuwe producten voor gaan maken?
Dát is proactief zijn met e-commerce SEO: keyword research gebruiken als input voor productonderzoek en productontwikkeling. Hiermee laat je de markt vertellen wat men zoekt en spring je hier handig op in, terwijl de traditionele SEO aanpak soms meer lijkt op een vierkant in een cirkelvormig gat proppen.
Een groot voordeel van de proactieve aanpak hanteren is dat je de wedstrijd zonder aannames begint: je kijkt naar wat er allemaal mogelijk is en zegt eerder “waarom niet?” dan “dit is niet relevant voor product XYZ”.
Secundaire keywords
In de praktijk zie je dat de meeste e-commerce toko’s de grootste moeite hebben met het invullen van de SEO info voor elk product. Titels, meta descriptions, alt tags en ga zo maar door. Dit proces duurt vaak maanden, het overzicht is al snel zoek en de kwaliteit van de SEO content is regelmatig niet goed genoeg.
Waarom? Een gebrek aan tijd, kennis en kunde, maar vooral structuur. Het helpt natuurlijk ook niet dat producten optimaliseren voor SEO monnikenwerk kan zijn, zeker als je er 5k hebt. Het is alleen wel de moeite waard, in keiharde euro’s.
Bovenstaande is natuurlijk al een gemiste kans an sich, maar er is meer. Zoekmachine optimalisatie voor producten gaat vaak niet verder dan het primaire zoekwoord, oftewel één enkel zoekwoord waar je een specifiek product voor wilt laten ranken.
Pak er alleen eens Google Search Console bij en je zult zien dat product SEO tegenwoordig meer om topics draait dan om keywords. Ik zie bij meerdere klanten van ons producten ranken voor 10, 50 en soms zelfs honderden zoekwoorden… per product!
Het is dus te simpel gedacht om je producten voor één zoekwoord te optimaliseren. Het is beter om naast je focus zoekwoord één of enkele secundaire zoekwoorden te kiezen en deze te verwerken in bijvoorbeeld je copy en alt teksten van afbeeldingen. Nog beter: gebruik Google Search Console data als input en optimaliseer voor zoekwoorden waar je al aardig mee scoort (ergens in de top 5 rankings).
“The money’s in the long tail”, zeg ik dan.
Met je shop goed ranken op duizenden zoekwoorden met een laag zoekvolume is altijd beter dan goed ranken op één zoekwoord met een hoog zoekvolume. Je concurrentie moet dan namelijk op veel meer doelen schieten om je in te halen. Daarnaast is de impact als je ranking voor één zoekwoord daalt minder groot en dat betekent dat je SEO performance beter te behouden is en voorspelbaarder wordt.
Koopintentie killers
Relevantie is superbelangrijk voor e-commerce SEO. Met relevantie bedoel ik hier niet alleen je productpagina’s en categoriepagina’s optimaliseren voor zoekwoorden, maar ook voor de juiste intentie van zoekers.
Het klinkt allemaal heel simpel: verkoop je producten, dan moet je mikken op zoekers met een koopintentie. Denk dan aan zoektermen targeten als “koffiemok kopen” en “regenjas bestellen” (afhankelijk van wat je precies verkoopt natuurlijk). Maar het gaat nog een stapje verder dan dat: je moet niet alleen de juiste termen targeten, maar ook de juiste soort informatie geven. Commerciële informatie dus (naast productinformatie).
En daar gaat iets niet goed bij veel webshops. Ik kom namelijk dagelijks shops tegen met hele lappen tekst vol informatieve content, met name op categoriepagina’s. Als we het koffiemok voorbeeld uit de alinea hierboven gebruiken, dan staan er op zo’n categoriepagina antwoorden op vragen als:
- “Wat is een koffiemok?”
- “Hoe groot is een koffiemok?”
- Etc.
Wikipedia is er niks bij. Waarom is dit niet goed?
Het algoritme van Google is slim genoeg om onderscheid te maken tussen 4 behoeften (intenties) van zoekers: know (weten), go (gaan), do (doen) en buy (kopen). Telkens als er een zoekopdracht wordt gedaan probeert Google de intentie van de zoeker te bepalen en de rankings reflecteren dit:
- Wil je iets weten, dan zie je voornamelijk informatieve content
- Wil je iets doen, dan krijg je bijvoorbeeld Google Maps locaties te zien
- Wil je iets kopen, dan krijg je vooral webshops te zien (en Google Shopping)
Wat gebeurt er daarom als je informatieve content op je categorieën plaatst, naast de producten die je wilt verkopen? Juist: er komt een moment dat Google niet meer weet of je de “weten” behoefte probeert te vervullen of de “kopen” behoefte… en dan wordt hoger ranken op zoekwoorden met een koopintentie wel héél lastig!
Het standaardadvies van veel SEO’s is om meer relevante content toe te voegen aan je pagina’s om beter gevonden te worden in Google, maar vaak wordt er niet bij gezegd dat je de koopintentie hierbij wél moet blijven targeten. Het is dus niet gek dat dit probleem bestaat.
Het is gelukkig wel een oplosbaar probleem. Afhankelijk van de industrie (fashion, fitness, food, etc.) zijn er specifieke dingen die je kunt doen om dit probleem te voorkomen of te fixen. Neem vooral eens contact met ons op voor een specifieker advies (geheel vrijblijvend).
SEO doen met ChatGPT en AI
SEO teksten schrijven met ChatGPT wordt door jan en alleman aangeraden, dus dit doe jij natuurlijk al een hele poos, toch? Wij hopen van niet. Hier kleven namelijk allerlei risico’s aan:
- Teksten geschreven door AI zijn minder relevant dan teksten van iemand met expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid. AI teksten negeren m.a.w. de Google ranking factor E-E-A-T.
- Elke respectabele SEO specialist zal je vertellen dat het SEO spel niet alleen draait om content schrijven voor Google, maar ook om technische SEO en link building. Hier doet AI niets mee.
- Qua on-page SEO alleen al zijn er tientallen ranking factoren waar Google naar kijkt en dat gaat veel verder dan een stukkie tekst, dus dingen copy pasten uit een AI tool is niet genoeg om te winnen.
Kortom: SEO doen met AI klinkt als een droom voor velen in de online marketing, maar is dat niet als je niet weet wat je doet. Zo horen we hier bij Skreep regelmatig wilde verhalen over de gemakzucht die een ChatGPT, Google Bard en friends veroorzaken, met alle gevolgen van dien.
Maar wacht eens even…
Was dit niet een artikel met SEO kansen voor e-commerce bedrijven?
Klopt! En nu we die enorme disclaimer hierboven achter de rug hebben kunnen we het hebben over wat je wél kunt doen met ChatGPT voor SEO.
- Inspiratie en het verkennen van je markt: bijv. “vertel me over soorten tequila” (als prompt voor een online slijterij), gedraag je als een expert op het gebied van XYZ en geef me tips over zus en zo.
- Een inhoudsopgave maken voor een blogartikel die je vervolgens zelf schrijft.
- Tekst herschrijven met AI om deze korter, formeler of informeler of grappiger te maken.
- Bepaalde SEO concepten leren (bijv. E-E-A-T) en deze vervolgens zelf in de praktijk brengen.
- Je writer’s block doorbreken door je een beginnetje of aanvulling te geven als je vastzit tijdens het schrijven van tientallen productteksten of een lange blog post.
- Mooie vergelijkingstabellen maken van bepaalde zaken, al moet je hiervoor bij Google Bard zijn en niet bij OpenAI.
Je kunt dus AI tools gebruiken voor SEO als je ze als een assistent ziet, maar denk niet dat je opeens een gouden schrijfmachine hebt die bergen content kan uitpoepen en dat dat allemaal wel “even” gaat ranken op nummer 1 in Google.
Vóór ChatGPT SEO was er namelijk thin content en de afstraffing hiervan in de vorm van de Google Panda update. En daarvoor was er content spinning en de afstraffing daarvan met een Google update. Actie en reactie.
Je bent dus niet de eerste die denkt Google te slim af te zijn met een shortcut om vervolgens keihard onderuit te worden gehaald door een Google update. Ik ken bedrijven die failliet zijn gegaan door dit soort praktijken…
Nou blijft AI een hele interessante ontwikkeling die we hier bij Skreep met interesse volgen, maar het is dus niet iets waar je te makkelijk over moet denken als het over SEO en een goede performance op de lange termijn gaat.
Dat gezegd hebbende brengt ChatGPT nieuwe SEO kansen voor webshops met zich mee en daarom mag ‘ie niet ontbreken in dit artikel.
Het moraal van dit verhaal
- Gebruik SEO voor het vinden van nieuwe producten voor je online winkel (productontwikkeling)
- Target meer dan één keyword bij het optimaliseren van producten voor zoekwoorden
- Vergeet nooit de intentie van een zoekwoord te matchen met de inhoud van een pagina (een productcategorie moet niet lezen als een blogartikel)
- ChatGPT SEO is een hype, maar heeft voordelen én nadelen (dus wees voorzichtig)